Rola copywritingu w reklamie i sprzedaży

Copywriting to tworzenie tekstów, które należą do obszaru szeroko pojętego marketingu i reklamy. Mówi się też, że teksty copywriterskie to wyrafinowana forma sprzedaży. Mają zachęcać do zakupu produktu i usługi, ale jednocześnie muszą być ciekawe dla odbiorcy. Leżą na granicy tekstów typowo użytkowych i literackich.

Copywriting co to?

Dla laika copywriter pisze tekst, który jest interesujący i stworzony zgodnie z zasadami ortografii. Gdyby jednak spytać twórców takich tekstów „a copywriting co to?”, odpowiedź byłaby zdecydowanie bardziej skomplikowana.

W powszechnej świadomości copywriter to osoba, która lubi pisać a w przeszłości miała najlepsze oceny z języka polskiego. Tymczasem, umiejętności twórcy tekstów copywriterskich wykraczają daleko poza posiadanie tzw. lekkiego pióra.

Copywriting to pisanie tekstów, które będą poprawne językowo i w ciekawy sposób przedstawią temat, którego dotyczą. Muszą dodatkowo zaangażować odbiorcę i powiedzieć mu coś nowego, co przyciągnie jego uwagę. Jednocześnie muszą być zbudowane zgodnie z zasadami SEO, czyli tak, by algorytmy wyszukiwarki Google pozycjonowały je na wysokich pozycjach.

W praktyce oznacza to umiejętne wplatanie słów kluczowych w teksty, by wyglądały naturalnie. Dobry tekst będzie podzielony na akapity przeplatane nagłówkami, w taki sposób, że każdy szybko będzie w stanie je przeczytać. Przydługawe zdania lub akapity zniechęcają czytelnika.

Jakie teksty tworzy copywriter?

Copywriter zazwyczaj specjalizuje się w pisaniu tekstów z konkretnych branż. Napisanie ciekawego tekstu wymaga, by najpierw poznać dziedzinę, której dotyczy. Większość copywriterów skupia się na kilku, bliskich sobie, dziedzinach i tworzy teksty z nimi powiązane. W środowisku panuje powszechne przekonanie, że jeśli ktoś jest w stanie pisać o wszystkim, najpewniej dobrze nie napisze o niczym.

Copywriterzy tworzą teksty na strony sklepów internetowych – opisują produkty i reklamują je, by zachęcić klientów do zakupów. Zajmują się również pisaniem tekstów na blogi i strony internetowe. Często firmy korzystające z usług copywritera dostarczają mu merytoryczne materiały (tzw. wsad), a copywriter tworzy z nich zgrabny tekst, który przyciągnie uwagę odbiorcy.

W ramach copywritingu powstają również teksty publikowane w mediach społecznościowych. Copywriter może zajmować się prowadzeniem fanpage’a dla marki. Tworzy także foldery reklamowe i ulotki. Copywriter, który specjalizuje się w konkretnej dziedzinie może też pisać teksty eksperckie i artykuły sponsorowane.

Większość copywriterów pracuje w charakterze freelancera. Zdarza się, że znajdują zatrudnienie w agencjach marketingowych lub działach marketingu dużych firm. Wtedy jednak zakres ich obowiązków wykracza poza pisanie tekstów i dotyczy też projektowania kampanii reklamowych lub strategii marketingowej marki.

Przeczytaj więcej na warsztaty-sukcesu.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.