Marketing to rozbudowana strategia, według której nadawca działa, by jednocześnie zaspokajać potrzeby odbiorców i czerpać zyski. Obecnie marketing ciągle ewoluuje, dlatego wciąż powstają kolejne rodzaje marketingu dostosowane do nowych pokoleń odbiorców.
Najpopularniejsze rodzaje marketingu
Przedsiębiorstwa mogą wykorzystać różne strategie marketingowe, by sprzedawać swoje produkty. Większość działań marketingowych przeniosła się do internetu i z nim związane są najpopularniejsze rodzaje marketingu.
Content marketing to długofalowe działania, które polegają na udostępnianiu potencjalnym klientom bezpłatnie wartościowych treści: filmów, artykułów, e-booków. W praktyce jego celem jest zdobycie uwagi klienta i zachęcenie go do zakupu. Inaczej rzecz ujmując, content marketing zakłada, że jeśli klient najpierw otrzyma coś wartościowego zupełnie bezpłatnie, to później chętniej zdecyduje się na płatny produkt.
Marketing afiliacyjny z kolei polega na tym, że do sprzedaży angażuje się twórców internetowych. Ci, pokazując określone produkty, zachęcają do ich zakupu swoją społeczność. Zysk jest podwójny: afiliant zarabia, gdy ktoś z jego polecenia kupi produkt, firma korzysta, bo produkt sprzedaje.
Niesłabnącą popularnością cieszą się również marketing szeptany i wirusowy. Choć nieco się się od siebie różnią, oba stanowią ukryte formy reklamy produktów. W marketingu szeptanym informacja o produkcie ma pojawiać się na forach lub grupach, gdzie zaglądają potencjalni zainteresowani. Tym samym, na internetowym forum dla rodziców jeden z użytkowników może zachęcać do zakupu określonych produktów dla dzieci, jeśli ktoś o nie spyta. W marketingu wirusowym raz podana informacja (np. w postaci filmu) jest powielana przez użytkowników i dzięki temu dociera do szerokiego grona odbiorców.
Rodzaje marketingu przez wzgląd na przedmiot promowanych działań
Jednym z rodzajów marketingu jest marketing polityczny. Jego celem jest wypromowanie polityka lub całej partii politycznej. Polega na tym, by odbiorców (wyborców) zachęcić do konkretnego wyboru politycznego (głosowania). W dużej mierze opiera się na wykorzystywaniu określonych mechanizmów społecznych.
Z kolei w marketingu sportowym sport staje się pretekstem do zareklamowania określonych produktów. Jego celem jest zbudowanie pozytywnego skojarzenia marki z wydarzeniami sportowymi. Korzystają z niego duże firmy, które stają się partnerami dużych wydarzeń sportowych (mistrzostw w piłce nożnej, igrzysk olimpijskich).
Trzecim rodzajem marketingu należącym do tej grupy jest marketing społeczny, który wykorzystuje się w kampaniach społecznych. Jego celem jest promowanie określonych postaw lub zachęcanie do zmiany zachowania odbiorców poprzez działania marketingowe.
Marketing ciągle się zmienia, bo zmieniają się okoliczności: nowi klienci mają nowe potrzeby i nie zareagują na stare sposoby komunikowania.
Przeczytaj więcej na supertarg.pl